Je čínský stimulus dostatečný pro komoditní supercyklus?

Před pár lety se zdálo, že rekordní historický poměr valuace akcií ke komoditám začíná obracet trend. Nicméně revoluce umělé inteligence, vyšší růst produktivity a recese ekonomiky stále nikde a tak posilování akciového trhu vrací zpět poměr k maximu:


Otázkou je zda poslední čínské stimuly ať již monetárná nebo plánované fiskální dokáží nastartovat další komoditní supercyklus jako v
2009. Tento akceleroval do 2011 pro ropu a industriální kovy a zemědělské komodity v 2012. Cena ropy rostla z 40 na 110 USD za barel, mědi ze 130 na 460 centů za libru (cca 0,45 kg). Ceny zemědělských komodit se zhruba zdvojnásobily. Dle 20-ti leté historie lze dedukovat reakci cen komodit na čínský růst se zpožděním 1 roku. Nicméně jak odhady Asijské rozvojové banky (ADP) tak modely spíše poukazují na inflaci pod 2% v 2025 a možné deflační tlaky (možné klasající ceny aktiv, nižší přjmy/ zisky firem, atd.):


Přes 70% jmění domácností je vázáno na realitní trh, který ma meziročně klesající cenový trend. Vysoká míra nezaměstnanosti mladých lidí (13%} omezuje novou kupní sílu v tomto sektoru, a podobně. Centrální vláda chce pomoci lokálním vládám nakupovat neprodané nemovisosti. Avšak dluh na rozvahách místních samospráv z důvodu klesajících cen nemovistostí a úpadku mnoha firem po virové krizi je zřejmě blízko 50-70 biliónů juanů a pomoc v řádu 6 biliónů do 2027 je totálně zanedbatelná. V komparaci se situací po Globální finanční krizi se jednalo o stimul vzato v dnešních poměrech  HDP v řádu 16 bililiónů juanů. To je téměř trojnásobek. A situace byla tehdy jiná. Dnes mají čínské banky dluh k HDP v řádu 200% (v USA či EU od 50-100%). Také nefinanční sektor měl dluh k HDP v 2009 kolem 140% HDP. Dnes se jedná spíše o 300% HDP. Čili další půjčky vedou spíše k refinancování stávajícího dluhu než aby šly do spotřebních a investičních komponent tvorby produktu:


Před pár dny OPEC opět snížil odhad odhad globální poptávky po ropě v
2024. Z velké části zásluhou slabého růstu v Číně . Avšak neni to jen slabší čínská ekonomika, ale i strukturální změny v oblasti energetického mixu v dopravě. Podíl prodejů nákladních užitkových vozidel na zkapalněný plyn se zvýšil z 10 na 30% minulý rok. Prodej elektromobilů a hybridů se meziročně zvýšil o 50%. To jest podpora růstu poptávky po ropě bude muset stále více přicházet od také dalších zemí v Asii jako Indie.

V tuto chvíli lze říci, že stávající čínský stimul může posloužit jako počáteční podpora, ale stále nedostatečná k další výrazné fázi komoditního supercyklu.

Závěrem se pojďme podívat na vývoj ceny populárního aktivního kontraktu na micro WTI ropu a jeho komoditní spread s kontraktem pro léto příštího roku, na burze v Chicagu od počátku tohoto roku (SOL Trader, denní data):

 


 

Upozornění:  

Nejedná se o investiční doporučení, článek má jen a pouze vzdělávací charakter. Obchodování instrumentů ať již burzovních nebo mimoburzovních s sebou nese potenciální velké riziko, nejen výnos a není vhodné pro každého.  Rozhodnutí obchodovat je odpovědností každého jednotlivce a jedině on/ ona sám(a) nese za svá rozhodnutí plnou odpovědnost. Nikdy se nepouštějte do obchodů, jejichž podstatě plně nerozumíte. Minulé výnosy nejsou garancí výnosů budoucích.

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Je dobré nakupovat akcie na maximech?

Co čekat od akcií v 2024?

Diverzifikace v novém makro prostředí